Leer accepteren

By 29 november 2013Tips

Veel mensen vinden acceptatie een lastig begrip. Dit komt doordat het begrip ‘accepteren’ vaak geïnterpreteerd wordt als berusting/overgave.

Klinkt passief (alsof je machteloos bent), vind je niet?

Acceptatie betekent echter niet dat je je passief overgeeft. Dat wil zeggen dat je niet alles over je heen laat komen zonder dat je iets onderneemt. Acceptatie houdt juist in dat je actief reageert!
Acceptatie gaat over het accepteren van het moment én van de ervaring. Soms zouden we het graag anders zien (we proberen het leven onder controle te houden en dan ervaren we stress en frustratie). We piekeren, plannen, denken. Hierdoor draaien we overuren in ons hoofd (onze gedachten) en dit heeft een directe invloed op hoe we ons voelen.

Hier is het probleem: Veel dingen in het leven kunnen we niet controleren. En al helemaal niet met onze gedachten. Probeer maar eens met je gedachten te controleren wat er buiten je gebeurt – wat een ander zegt, wat een ander doet. Dat lukt je niet, al doe je nog zo je best…

Kortom: acceptatie gaat over de werkelijkheid nemen zoals deze is.

Mooie woorden, en nu?

Hieronder volgen enkele tips over hoe je dit in de praktijk kunt brengen:

Tip 1: Laat los wat je niet kunt veranderen
Acceptatie houdt o.a. in dat je loslaat wat je niet kunt veranderen. We blijven vaak vechten tegen dingen waar we geen invloed op hebben/die niet te veranderen zijn. Erken dit gevecht en zeg tegen jezelf: “Ik kan dit niet (meer) veranderen. Ik heb hier geen invloed op.” Richt je energie vervolgens op zaken waar je wél invloed op hebt.

Tip 2: Beperk je tot de feiten
Vaak vormen wij over een bepaalde gebeurtenis direct een oordeel. Dit doen we vaak geheel automatisch. We geven er betekenis aan (‘ik doe het nooit goed’, ‘ze luisteren nooit naar mij’). Door je hier bewust van te worden kun je deze gedachten ook uitstellen en kijken wat er werkelijk aan de hand is.

Tip 3: Laat ‘negatieve’ gevoelens toe
Soms heb je te maken met ‘negatieve’ gevoelens zoals boosheid, verdriet of angst. Druk deze gevoelens niet weg, maar observeer ze. Zo is het dan op dat moment. We hebben namelijk de neiging om onderscheid te maken tussen de dingen die we fijn vinden (deze proberen we vast te houden) en dingen die we vrezen (verzetten, vermijden of terug trekken). Door onze gevoelens te herkennen, erkennen en te accepteren (zo voel ik me op dit moment – punt) kun je ze loslaten en je vervolgens afvragen waar je behoefte aan hebt? Zo wordt je niet het slachtoffer van je eigen gevoelens.

Tip 4: Richt je aandacht op datgene wat belangrijk voor je is.
Ga voor datgene wat belangrijk voor je is (bepaal je waarden en de doelen die daaruit voortkomen). Dat betekent dat je je nek zult moeten uitsteken en dat je daar ook de consequenties van zult moeten aanvaarden. Altijd beter dan jezelf afvragen hoe het had kunnen zijn, toch?

 

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.

Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen.

Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te leren kennen.”

Franciscus van Assisi

 

Kun je hier iets mee? Heb je het wel eens geprobeerd? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Op zoek naar een gelukkiger en vitaler (werk)leven? Als mensgerichte begeleider leer en stimuleer ik mensen om het heft in eigen hand te nemen. Hiervoor geef ik elke maand een tip.

Share

Author Sylvia van Meel

More posts by Sylvia van Meel

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

css.php