(H)Erken weerstand

By 28 februari 2014mindset, Tips
Mindset

Grote kans dat wanneer je iets nieuws wilt leren, je weerstand tegen komt. Weerstand  houdt allerlei negatieve associaties in, zoals: ‘het lukt niet’, ‘ik kan het niet’, ‘ik doe het niet goed’, ‘de omstandigheden zijn niet goed/moeten veranderen’. Weerstand vormt dan een obstakel om te kunnen leren/te veranderen en gaat vaak gepaard met allerlei emoties, zoals boosheid of we voelen ons teleurgesteld.

Weerstand is eigenlijk niets anders dan de angst om iets of iemand kwijt te raken. Verlies van je baan, de controle, financiële zekerheid, een vriendschappelijke samenwerking, etc. Zo werkt je brein nou eenmaal en deze maakt je lichaam gereed voor een ‘vechten’ of ‘vluchten’ reactie. Handig wanneer je een beer tegen komt!

In de dagelijkse praktijk toch wat onhandig, vind je niet? Je leidinggevende ziet je al aankomen wanneer jij bij gewijzigde omstandigheden (bijvoorbeeld een reorganisatie) in gevecht gaat met hem of heel hard weg rent?!

Oké, weerstand zul je waarschijnlijk wel herkennen in een subtielere vorm, zoals: je richt je alleen op datgene waar je goed in bent, je stelt moeilijke activiteiten uit, zoekt afleiding, je doet duizend dingen tegelijk, je geeft de ander de schuld wanneer er iets niet lukt/gaat zoals jij zou willen, etc.

Onderstaand een aantal tips over hoe je je anders kunt verhouden tot weerstand, zodat het je helpt om effectiever te worden. Kortom: je doelen bereikt.

Tip 1: (H)erken de weerstand
Ga op onderzoek uit. Wanneer dient de weerstand zich aan? Hoe merk je het? Waar merk je het aan? Kun je het ergens voelen in je lichaam? Wat voel je dan precies? En waar? Erken de weerstand. Stop met vechten! Boos worden op de ander of jezelf lost niets op!

Tip 2: Accepteer de weerstand
Accepteren betekent dat je de weerstand toelaat. Je constateert dat het er is en dat het een reden en/of oorzaak heeft. Dit betekent dat je de weerstand vriendelijk tegemoet treed. Zie ook mijn artikel: Leer accepteren.

Tip 3: Beschouw weerstand als een ‘boodschapper’
De ‘boodschap’ kun je achterhalen door jezelf vragen te stellen en door te vragen. Wanneer je erachter ben waar het bezwaar precies ligt, dan kun je je bezwaren bijvoorbeeld enorm uitvergroten of opblazen. Door bijvoorbeeld nog 50 redenen te verzinnen waarop het allemaal niet zou lukken en wat er mis kan gaan……..misschien schiet je vanzelf in de lach!

Of  misschien kun je je ineffectieve gedachten vervangen door effectieve. Weerstand is vaak gebaseerd op ‘oude’ veronderstellingen. Door deze te zien en te vervangen door redelijke, lost je weerstand waarschijnlijk vanzelf op.

Grote kans dat je meer ruimte krijgt om je af te vragen: ‘Wat is nu werkelijk nodig in deze situatie?’, ‘Wat heb ik nodig?’

Tip 4: Zie weerstand als een mogelijkheid om opnieuw te beginnen
Wanneer je de beweegredenen hebt onderzocht van je weerstand, beschik je over nieuwe informatie en is er een nieuwe situatie van waaruit je een nieuw plan maakt om je doelen te bereiken.

Kortom: Je anders verhouden tot weerstand verandert je kijk op de situatie en biedt je de mogelijkheid om bij te stellen.

Hieruit zou je kunnen concluderen dat iets nieuws leren gepaard gaat met allerlei ‘negatieve’ emoties. Lees ook mijn artikel: Laat je emoties toe, zowel positieve als negatieve.

In mijn praktijk hoor ik mensen met stress/burnoutklachten vaak zeggen dat ze de stresssignalen wel gevoeld hebben, maar net zolang doorgegaan zijn (‘weerstand’ geboden hebben) totdat het lichaam het niet meer toelaat. Typische klachten zijn: emotionele uitputting, onzekerheid over eigen capaciteiten, concentratieproblemen.

Soms kun je de ‘pijn’ beter pakken om weer ruimte te creëren over hoe verder gegeven de (veranderende) omstandigheden.

Kun je hier iets mee? Of heb je het wel eens geprobeerd? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Op zoek naar een gelukkiger en vitaler (werk)leven? Als mensgerichte begeleider leer en stimuleer ik mensen om het heft in eigen hand te nemen op het gebied van het verbeteren van hun mentale gezondheid. Hiervoor geef ik elke maand een tip.

Share

Author Sylvia van Meel

More posts by Sylvia van Meel

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

css.php