Zorg goed voor jezelf

By 29 juni 2014energie, Tips
Energie

Zorg goed voor jezelf? Dat doe ik toch, zul je misschien denken.

Misschien kan het wel beter? En is de vakantieperiode een uitgelezen moment om daar eens bij stil te staan?

Bijgaand wat tips hoe je dat kunt doen:

Tip 1: Maak de balans op.
Pak een groot vel papier en verdeel deze in twee kolommen. In de linkerkolom zet je alle activiteiten die je op een alledaagse dag allemaal verricht. Vervolgens ga je voor jezelf na welke activiteiten je ‘voeden’ oftewel energie geven en welke activiteiten je energie kosten en neutrale activiteiten. Je kunt e.e.a. eventueel opdelen in categorieën zoals werk, gezin, sociale contacten en overige activiteiten. Hoe is de balans?

Tip 2: Zet je wensen op papier
We hebben allemaal wel eens van die gedachten, zoals: ‘Dat zou ik nou nog eens willen leren’, of  ‘Dat lijkt me leuk om te doen’. Vaak zegt dat iets over waar je passie en/of interesses liggen. Welke dingen zijn dat voor jou? Welke activiteiten zou jij nog wel eens willen uitproberen?

Tip 3: Benoem waarom je je wensen wél zou moeten realiseren
Vaak hebben we enorm veel redenen waarom we iets niet moeten doen. Maak is een lijstje met argumenten waarom je het juist wél zou moeten doen.
Misschien levert het je iets op?

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Op zoek naar een gelukkiger en vitaler (werk)leven? Als mensgerichte begeleider leer en stimuleer ik mensen om het heft in eigen hand te nemen op het gebied van het verbeteren van hun mentale gezondheid. Hiervoor geef ik elke maand een tip.

 

Share

Author Sylvia van Meel

More posts by Sylvia van Meel

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

css.php