Bouw emotionele spierkracht op!

By 9 juni 2015mindset, Tips
Mindset

Emotionele spierkracht?
Wat bedoelt ze daar nu mee, zul je je wellicht afvragen?

Nou, we spenderen uren per week in de sportschool, echter velen onder ons zijn niet of nauwelijks bezig met hun emotionele gezondheid. Alleen wanneer ze problemen ervaren. En dit komt dan vaak tot uiting in de vorm van psychosociale (lichamelijke) klachten, zoals (werk) stress, hoofdpijn, piekeren, slecht slapen, etc.

Dan ontstaat er pas écht een ‘noodzaak’ om er aandacht aan te geven. En om te gaan leren hoe je de controle kunt krijgen over jouw eigen emoties en gedrag. Want als je daar controle over hebt, sta jij aan het roer van jouw eigen leven. En dan wordt je niet het slachtoffer van jouw eigen emoties.

Alle emoties horen bij het leven, ook de ‘negatieve’, zoals bijvoorbeeld: woede, afgunst, wreedheid, bezorgdheid. We proberen ze achter de schermen te houden waar ze (onbewust) en eigen leven leiden. Kortom: je hebt ze niet onder controle en op een onbewaakt moment komen ze eruit, vaak ‘met lading’. We herkennen onszelf niet en hebben vaak achteraf spijt van onze actie(s).

Hieronder enkele tips over hoe je de controle kunt pakken:

Tip 1: Word je bewust van het nut van emoties

Dit doe je door in eerste instantie te onderkennen dat ze ergens voor dienen, ook de ‘negatieve’. Zonder woede kun je je bijvoorbeeld niet verdedigen als dat moet. Je bent niet in staat om voor jezelf op te komen. En afgunst kan helpen om iemand die je bewondert te proberen te evenaren.

Tip 2: Breng jouw eigen ‘negatieve’ emoties in kaart

Misschien kun je een lijstje maken met welke ‘negatieve’ emoties jij wel eens tegenkomt en hoe ze jou van dienst kunnen zijn? Want wanneer je alle gevoelens kunt ervaren, dan hoef je er niet tegen te vechten en zul je ook nog energie over hebben om de ‘positieve’ te kunnen ervaren. Zie ook mijn artikel: Laat emoties toe, zowel positieve als negatieve (deze kun je vinden onder de Categories ‘Tips’ in de linkerkolom naast dit artikel).

Kortom:
Pogingen om ‘negatieve’ emoties achter de schermen te houden kosten energie en doen iets met je persoonlijkheid. Iemand die geen bezorgdheid kent kan gevaarlijk worden, iemand zonder afgunst kan niet concurreren, iemand die niet over woede kan beschikken is aardiger dan goed voor hem is, etc.

Wil jij ons laten weten hoe jij werkt aan de beste versie van jezelf? Deel dan alsjeblieft jouw ervaringen in het commentaarveld hieronder.

Op zoek naar een gelukkiger en vitaler (werk)leven? Als mensgerichte begeleider leer en stimuleer ik mensen om het heft in eigen hand te nemen op het gebied van het verbeteren van hun mentale gezondheid. Hiervoor geef ik elke maand een tip.

Share

Author Sylvia van Meel

More posts by Sylvia van Meel

Join the discussion One Comment

  • Rie-anne schreef:

    Hallo Sylvia,

    Wat zeg je dat weer treffend!
    Zelfs voor mij als Mindfulness trainer is het steeds weer zoeken naar hoe ik die emotionele spierkracht zoals jij dat zo mooi zegt , goed kan vast houden.
    Wat ik wel merk is, dat ik ,nu ik de techniek van Mindfulness ken, eerder door heb dat ik emotie’s heb ( en dat ik ze niet Ben!) en dat ik er ,door dat bewustzijn ook mee aan de slag kan. Ik doe dan de 3 minuten ademruimte of ga voor mezelf eens op te schrijven wat er speelt of ik ga gewoon iets doen waar ik blij van word. ( de Natuur in of hardlopen).

    Ik wens jou ook Emotionele spierkracht toe en daardoor een gelukkig en vitaal ( werk) leven!
    Hartelijke groet Rie-anne

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

css.php