Hoeveel tijd ben jij kwijt aan gesprekken, activiteiten, zaken die er niet toe doen? Ben eens eerlijk?

Focussen: je aandacht en gedachten richten op een taak of doel, dat is wat je graag wilt.

Tijdens mijn trainingen schrikken medewerkers als ik vraag om bij te houden, waar ze door afgeleid worden in hun werk. En vooral hoeveel tijd het kost. Want ga maar eens na: Hoe vaak check jij je mobiel? Mail? Facebook?

Ik durf te wedden dat je dan kostbare tijd spendeert aan zaken die er in essentie niet toe doen. Het heeft eigenlijk geen waarde voor je. Het brengt je niet dichter bij je doel.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de tijd dat je piekert, dat je maalt met gedachten.

Met een vol hoofd is het lastig om je te focussen.

Je hebt een hoofd wat vol zit met gedachten, zorgen en nog niet afgehandelde taken. Wanneer je dat in je hoofd laat, blijft het daar latent aanwezig zolang het niet is afgehandeld.

Vandaar dat ik altijd een boekje bij me heb, waar ik die zorgen en taken in verzamel. Net zoals de voorraad in bedrijven wordt opgeslagen in een opslagplaats. Als je besluit er iets in te zetten kun je het ook loslaten.

(Let op! De voorraad zal wel op gezette tijden geleegd moeten worden! Dan kun kiezen: schrappen, parkeren, aanpakken of weggooien.)

De kunst is om je niet te laten afleiden van je doel!

Dan kun je je concentreren op de vraag; wat wil ik bereiken en welke stappen neem ik? Onderzoek je doel(en) en schrijf een plan.

En stel jezelf dan de volgende vraag: ben ik bereid om te doen wat nodig is om deze doel(en) te bereiken? Als het antwoord ‘nee’ is maar je wilt je doel wel bereiken, ga dan onderzoeken wat je tegenhoudt.

Dit is wat het je kan opleveren; goede resultaten, meer vrije tijd of het gevoel dat je in control bent.

 

 

Share

Author Sylvia van Meel

More posts by Sylvia van Meel

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

css.php