Grenzen en wensen aangeven

Hoe vaak zeg jij ‘Ja’ terwijl je eigenlijk ‘Nee’ bedoelt? Ben eens eerlijk?

Duidelijk zijn: je grenzen en wensen aangeven, dat is wat je graag wilt.

Tijdens coachtrajecten schrikken medewerkers als ik vraag hoe vaak ze taken op zich nemen die eigenlijk bij anderen horen. Of ze nemen extra taken/functies op zich terwijl ze eigenlijk zelf al op hun tenen lopen.

Ze voelen zich verantwoordelijk, willen een fijne collega zijn of een goede werknemer. Ook als een collega, klant of manager lastig is of onbeschoft, dan slikken ze maar, omdat ze vinden dat ze klantvriendelijk of collegiaal moeten zijn. En anders voelen ze zich schuldig. Herkenbaar?

Niet aardig gevonden worden als je duidelijk bent.

Je denkt vaak dat duidelijk zijn vervelend of ‘hard’ over komt. Met het gevolg dat je het wel eens probeert, maar het dan zo ‘verpakt’¬† (in de vorm van een wollig verhaal) dat de boodschap niet goed overkomt.

Een gemiste kans als je het mij vraagt. Vind je het zelf fijn als de ander eromheen blijft draaien?
Wanneer mensen duidelijk zijn, weet je toch wat je aan ze hebt? Mits ze respectvol communiceren, toch?

Respectvol communiceren

Duidelijke taal spreek je wanneer je spreekt vanuit jezelf (oftewel vanuit je ‘ik’). Lees hoe:Voor jezelf opkomen met respect voor de ander.¬†Daarnaast is luisteren een vorm van respectvol communiceren: Je geeft daarmee de ruimte aan de ander om zijn/haar verhaal te doen en/of zijn eigen oplossingen te bedenken.

Dit is wat het je kan opleveren: constructieve samenwerking met collega’s, onderling begrip tussen collega’s, etc.

 

Share

Author Sylvia van Meel

More posts by Sylvia van Meel

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

css.php