Drijfveren

Loyaliteit als kwaliteit, 6 tips

By 21 oktober 2021 One Comment

Wat betekent loyaliteit?

Wanneer je loyaal bent, voel je je verbonden met anderen en heb je oog voor de belangen van anderen.

Maar het kan ook voorkomen, dat je jouw eigenbelang ondergeschikt maakt aan de ander.

Dan wordt jouw loyaliteit een valkuil!

Herkenbaar?

En dan kan loyaliteit ook nog eens plaatsvinden in diverse situaties. Zowel zakelijk als privé.

Loyaal zijn, aan wie?

Want je kunt loyaal zijn aan:

  • jouw privé-omgeving (denk aan partner, ouders, kinderen, vrienden)
  • de organisatie waar je werkt
  • jouw klanten
  • jouw baas
  • jezelf

Laten we eerst eens kijken wat de voordelen van loyaal zijn betekent in jouw werk of onderneming.

De voordelen van loyaliteit in je werk of onderneming?

Wanneer je loyaal bent, heb je ‘hart voor de zaak’.

Het betekent dat:

  • je je committeert aan doelstellingen
  • je draagvlak creëert voor vernieuwing en verandering
  • je net dat extra stapje zet dat van je gevraagd wordt
  • je bereid bent dingen te doen waar je wellicht niet helemaal achter staat

En dit alles omdat je je verbonden voelt! En daarmee maak je het verschil!

Het kan echter ook leiden tot loyaliteitsproblemen wanneer je te maken krijgt met conflictsituaties, stress en zelfs een burn-out.

Hoe voorkom je loyaliteitsproblemen?

Vaak kom je pas in de problemen wanneer je je eigen behoeften en belangen niet meer helder hebt.

Je kunt dit voorkomen door trouw te zijn aan jezelf. Je behoudt dan op een goede manier oog voor jezelf.

En dan blijft jouw loyaliteit een kwaliteit!

Loyaliteit als kwaliteit, 6 tips:

  1. Je zorgt goed voor jezelf
  2. Je durft keuzes te maken op basis van jouw eigen behoeften
  3. Je zoekt mensen en vrienden waar je energie van krijgt
  4. Je durft jouw eigen waarden en normen vorm te geven
  5. Je sluit geen compromissen onder groepsdruk of druk van de buitenwacht
  6. Je neemt tijd voor jezelf

Opgegroeid in ondernemersgezin of werkzaam in een (familie)bedrijf?

Zoals ik in mijn vorige blog schreef, zijn veel van mijn cliënten opgegroeid in een ondernemersgezin of werkzaam in een (familie)bedrijf.

Bij loyaliteit draait het allemaal om verbondenheid of een verbintenis aangaan. Je bent trouw aan de mensen die van betekenis zijn voor jou. Hoe belangrijker iemand is, hoe sterker ook je loyaliteit. Dit principe zie je niet alleen terug in families, maar komt ook tot uiting in (familie)bedrijven. Iedereen is enorm loyaal, niet alleen naar elkaar, maar ook naar hun werknemers. Die saamhorigheid en verbondenheid dragen bij aan een goede werksfeer en zorgen bovendien voor solidariteit.

Echter wanneer er sprake is van een morele én emotionele band met het bedrijf, maar ook verschillen in positie en waardering, dan ligt de loyaliteitsvalkuil op de loer.

Als je hier in valt, dan zorgt dit mogelijk voor onderlinge spanningen en pakt dit vroeg of laat verkeerd uit.

Hoe nu verder?

Herken jij jezelf in deze blog en ben je op zoek naar een klankbord?

 

Mijn rol als coach & mentor

De afgelopen 10 jaar heb ik veel medewerkers en ondernemers begeleid met diverse stress gerelateerde klachten en/of werk gerelateerde vraagstukken. Door middel van individuele (loopbaan) coachtrajecten en
mindfulness trainingen. Vanuit deze ervaring kijk ik graag mee naar jouw situatie en de stappen die jij kunt nemen om jouw situatie te verbeteren. Het is mijn ambitie om jouw weer in contact te brengen met wie je bent en wat je zelf echt belangrijk vindt zodat jij van daaruit bewuste keuzes kunt maken ten aanzien van je werk en privé leven. Hierover deel ik graag mijn kennis.

Join the discussion One Comment

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.