Mensen hebben niet allemaal evenveel slaap nodig: de één heeft tien uur slaap nodig, terwijl de ander na 5 uur al is uitgerust. De één wordt tussendoor dikwijls wakker, terwijl de ander ’s morgens te vroeg wakker wordt. De één heeft er last van en de ander niet. Er is pas een probleem wanneer slaapgebrek ervoor zorgt dat je overdag niet goed functioneert. Slaapproblemen kunnen diverse oorzaken hebben. Één van de meest voorkomende oorzaken van slaapproblemen is (chronische) stress.

Wat zijn o.a. de verschijnselen?

  • wakker liggen
  • midden in de nacht wakker worden en niet meer in slaap kunnen komen
  • veel draaien in je slaap
  • piekeren en malen
  • vroeg wakker worden
  • nachtmerries
  • nachtzweten
  • wakker schrikken

Wat zijn de gevolgen?

Zowel fysiek als mentaal kan een slaaptekort voor problemen zorgen: je gaat je moe, prikkelbaar en slap voelen, en je voelt je geestelijk minder sterk. Dit kan leiden tot spanningen bij jezelf, maar ook bij mensen in je omgeving. Je komt in een vicieuze cirkel terecht.

Hoe kun je dit oplossen?

Bij de begeleiding door Cobin gaan we op zoek naar een oplossing voor de oorzaken die de stress veroorzaken. Zodanig dat de energiebalans tussen lichaam en geest zich weer kan gaan herstellen.

Wil jij meer weten over hetgeen wat bij jouw stress veroorzaakt en hoe je daar anders mee om kunt gaan?

Begin je last te krijgen van één of meerdere kenmerken? Dan past een preventief traject mogelijk het beste bij je.

Heb je reeds langdurig last van één of meerdere kenmerken? Dan past een herstel traject mogelijk het beste bij je.

Blijf er niet langer mee rondlopen en onderneem actie!

Share