Piekeren is een continue stroom aan negatieve gedachten. Je gedachten blijven maar komen, je zit helemaal “in je hoofd”.  Je blijft maar denken in cirkeltjes, zonder dat er een concrete oplossing gevonden wordt, bijvoorbeeld: ‘Had ik maar’, ‘Heb ik het wel goed gedaan?’, etc.
Kortom: je blijft nadenken over een eerdere gebeurtenis die je als negatief hebt ervaren en projecteert dit op eventuele toekomstige gebeurtenissen (wat er allemaal nog verkeerd zou kunnen gaan en waarin je teleurgesteld kan worden).

Wat zijn de verschijnselen?
– hoofdpijn
– gespannen spieren, nek, schouders
– slaapproblemen
– schuldgevoelens
– niet meer kunnen relativeren
– angst
– depressie
– concentratieproblemen

Wat zijn de gevolgen?  
Piekeren betekent stress. Bij langdurig piekeren zelfs een burnout. Je vindt geen rust meer in je hoofd, je hoofd voelt zwaar (of je hebt het gevoel dat er een band om je hoofd zit). Het beheerst je leven, zowel overdag als ’s nachts. Valkuil bij piekeren is dat je de gedachten gaat weg duwen. Je wilt de gedachten niet, je hebt er last van, dus ze moeten weg………..

Hoe kun je dit oplossen?
Bij de begeleiding door Cobin gaan we op zoek naar een oplossing voor de oorzaken die de stress en dus het piekeren veroorzaken. En dat betekent dat je gaat kijken naar de gedachten en de gevoelens die daarbij komen kijken. Dus in plaats van ze weg te duwen, ga je ze aan.

Pieker jij ook zoveel en wil je weten hoe je hoe jij daar anders mee om kunt gaan?

Begin je last te krijgen van één of meerdere verschijnselen? Dan past een preventief traject mogelijk het beste bij je.

Heb je reeds langdurig last van één of meerdere verschijnselen? Dan past een curatief traject mogelijk het beste bij je.

Voor een gratis en vrijblijvende kennismaking, vul onderstaand contactformulier in.

Naam (verplicht veld)

Plaats

Telefoonnummer (verplicht veld)

Emailadres (verplicht veld)

Bericht

Ik geef Cobin Coaching & Training toestemming om mijn gegevens op te slaan zodat ze contact met me op kunnen nemen.

 

Google

Share