mindset

Leer ont-moeten en voorkom een burnout

By 31 januari 2013 No Comments

Moet jij ook zoveel? Voorkom een burnout!

Je zult het vast wel herkennen, zo’n stemmetje in je hoofd wat de hele dag tegen je praat: ‘ik moet werken’, ‘ik moet een goede ouder zijn’, ‘ik moet een goede collega zijn’, ‘ik moet mijn werk foutloos afleveren’, etc.

We leggen onszelf (onbewust) een hoop dingen op of we laten ons een hoop dingen opleggen door anderen. Hierdoor ervaren we spanning.

Dit is niet erg, want gezonde spanning zorgt ervoor dat we alert zijn, kunnen focussen en prestaties kunnen neerzetten. Echter we kunnen ziek worden wanneer we deze spanning niet tijdig afwisselen met ontspanning. Er ontstaat een onbalans in spanning en ontspanning. Een burnout ligt op de loer………..

Hoeronder geef ik je wat tips om wat meer ontspannen te werk te gaan.

Tip 1: Vervang het woordje “moeten” door “willen”

Dit wil ik graag illustreren aan de hand van een oefening.

Wat gebeurt er met je wanneer je tegen jezelf zegt dat je moet werken, een goede college moet zijn? Grote kans dat je jezelf klem zet; je hebt geen keuzes meer, je ademhaling gaat omhoog en je spieren spannen zich. Je lichaam voelt gespannen. Voel je het?

En wat gebeurt er wanneer je moeten vervangt door willen? Dus je wilt werken en wilt een goede collega zijn. Grote kans dat je de spanningen in je lichaam los laat. Voel je het? Dit komt omdat je opeens weer keuzes hebt. Jij bepaalt wat jij wilt en doet in plaats van moet! Opgelucht?

Probeer het maar eens!

Tip 2: Doe minstens één ontspanningsoefening per dag

Een oefening die ik zelf regelmatig gebruik om te ontspannen is de volgende:

Ga rechtop in je stoel zitten met beide voeten plat op de grond en ga met je aandacht naar je ademhaling. Sluit je ogen en wordt je bewust van je ademhaling. Voel hoe de lucht naar binnen en buiten stroomt. Voel hoe je lichaam meebeweegt, ervaar het ritme van je ademhaling. Vervolgens ga je na wat je voelt in je lichaam en waar. Zijn er plekken waar je spanning ervaart (bijvoorbeeld in je nek, rug en/of schouders?) Ga er met je ademhaling naar toe en ontspan. Wanneer je gedachten met je aan de haal gaan (‘doe niet zo idioot’, waar ben ik nu in hemelsnaam mee bezig’, ‘ga gewoon werken’), laat je ze komen, maar je doet er niets mee (ze zijn er gewoon). Vervolgens brengt je je aandacht weer terug naar je ademhaling. Dit doe je zo’n drie minuten. Daarna open je je ogen en voel je de oefening na.  Hoe voelt dat nu?

Tip 3: Jij bent niet je denken, het is een stemmetje in je hoofd!

Onze totale persoonlijkheid wordt gevormd door meerdere subpersonen (ofwel stemmetjes in je hoofd). Het stemmetje wat veel moet is zo ’n eigen ik (ook wel criticus genoemd). Die vraagt om aandacht en kan je soms behoorlijk van je energie beroven. Ook je omgeving kan er last van hebben, omdat je deze hoge eisen ook aan anderen stelt. Op dat moment identificeer je je met deze ik. We geloven dan dat we die ene ik zijn en schenken er (onbewust) veel aandacht aan.

Je hebt misschien wel een criticus in je, maar je bent geen criticus!

Waarschijnlijk zit er namelijk diep in ons een andere ‘ikje’ dat staat te smeken om aandacht (deze heb je wellicht een beetje verstoten, maar hij blijft aan je mouw trekken). Dit andere ‘ikje’ houdt van ontspanning en heeft er een hekel aan dat alles moet. Deze staat te smeken om aandacht en heeft behoeftes. Misschien wil deze ik wel even een lekkere warme kop thee drinken of even naar buiten. Wanneer je een sterke criticus in je hebt; voorkom een burnout en wordt regisseur over je eigen stemmetjes en luister eens wat vaker naar de andere kant. Grote kans dat je meer balans ervaart.

Kun je wat met deze tips? Ik ben heel erg benieuwd naar je reactie.

Hoe word je gelukkig? Als mensgerichte begeleider leer en stimuleer ik mensen om het heft in eigen hand te nemen waardoor ze gelukkiger, vitaler en succesvoller worden in hun leven en loopbaan. Hiervoor geef ik elke maand een tip.

 

Share
css.php
Chat openen
Hi, hoe kan ik je helpen?