DrijfverenPersoonlijk leiderschap

In 4 stappen leren omgaan met emoties

Emoties horen bij het leven, zowel positieve als negatieve. Leren omgaan met emoties kan je meer geluk opleveren. Iedereen heeft emoties en je hebt er vaak pas echt last van bij crises, weerstand of tegenslag. Emoties (zoals: liefde, blijdschap, angst, verdriet en woede) zijn niet goed of slecht, dat is vaak de betekenis die wij er zelf aan geven (we mogen niet verdrietig, angstig of boos zijn). Echter emoties vertellen je slechts wat er in je omgaat.

Leren omgaan met emoties

De manier waarop je met deze emoties omgaat heeft grote invloed op ons geluk / onze kwaliteit van leven en onze gezondheid.

De moeite waard om er even bij stil te staan, vind je niet?

Hoe kun je (negatieve) emoties in goede banen leiden?

Stap 1 in het leren omgaan met emoties is: bewustwording

Probeer eens te ontdekken wanneer en in welke situatie(s) jij last hebt van je emotie(s). Kijk eens hoe je reageert op je eigen emotie(s). Zit er iets van weerstand tegen die emotie(s)? Druk je ze weg? Rationaliseer je ze? Relativeer je ze? Onbewust houdt je je aandacht bij hetgeen je juist niet wilt.

Stap 2 in leren omgaan met emoties is: acceptatie

Zeg JA tegen de emotie. Bijvoorbeeld: ‘Ja, ik ben vol schaamte’, ‘Ja, ik ben vol afkeur’, ‘Ja, ik ben vol liefde’. Door JA te zeggen tegen je emoties, laat je je weerstand ertegen los. Jezelf forceren om altijd maar vrolijk en optimistisch te zijn, zonder eerst je negatieve emoties te accepteren, werkt  niet!
Misschien houd je daarmee onbewust je emoties juist in stand en blijven ze terug komen?

Stap 3 in het leren omgaan met emoties is: je aandacht vestigen op de emotie

Ervaar de emotie in al zijn facetten (van ontstaan, het piekmoment en het wegebben). Probeer geen invloed op de emoties uit te oefenen en laat het maar gebeuren. Kijk ernaar, zonder iets aan de emoties te willen veranderen. Dat is wat je voelt op dat moment, punt!
Mocht de emoties je overnemen, zoek dan een moment of plek om je emoties de vrije loop te laten.

Stap 4 in het leren omgaan met emoties is: onderzoek

Het is zinvol om jezelf een aantal vragen te stellen wanneer je regelmatig last hebt van negatieve emoties. Stel ik mijn doelen wel realistisch (misschien te hoog of juist te laag)?, Hoe staat het met mijn zelfbeeld?, Verlang ik te veel van mezelf of anderen?
Kortom: vaak zit er een verschil tussen de verwachtingen die we hebben en  de werkelijkheid van bepaalde situaties/gebeurtenissen. Onze gedachten over bepaalde situaties bepalen hoe wij ons voelen. Deze gedachten werken negatieve emoties in de hand.

De situatie kun je niet veranderen, wel hoe jij er voor jezelf mee omgaat!

Mijn rol als coach / mentor

De afgelopen 10 jaar heb ik veel medewerkers en ondernemers begeleid met diverse stress gerelateerde klachten en/of werk gerelateerde vraagstukken. Door middel van individuele (loopbaan) coachtrajecten en
mindfulness trainingen. Vanuit deze ervaring kijk ik graag mee naar jouw situatie en de stappen die jij kunt nemen om jouw situatie te verbeteren. Het is mijn ambitie om jouw weer in contact te brengen met wie je bent en wat je zelf echt belangrijk vindt zodat jij van daaruit bewuste keuzes kunt maken ten aanzien van je werk en privé leven. Hierover deel ik graag mijn kennis.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.