Skip to main content
Effectief communiceren

Verbeter je communicatie vaardigheden

By 30 september 2013september 18th, 2024No Comments

Als aanvulling op mijn artikel: Leer beter luisteren, ontvang je bijgaand tips over hoe je  mis communicatie kunt voorkomen door middel van LSD. LSD staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.

Wanneer je luistert, ben je in staat te begrijpen wat de ander bedoelt. Wanneer je samenvat controleer je of je hetgeen de ander bedoelt, juist begrepen hebt (vaak samen te vatten in één woord; dus als ik het goed begrijp……………….). Wanneer je doorvraagt kom je tot de kern (hetgeen  de ander beweegt en dus ook écht bedoelt).

Of je nu medewerker, leidinggevende, zelfstandige of huisvrouw bent. En of je nu een gesprek voert met een klant, medewerker, de juffrouw van school of je partner LSD verbetert je communicatie!

Bijgaand een aantal tips over hoe je LSD in de praktijk kunt brengen:

Tip 1: Stel open vragen

Open vragen geven ruimte voor onderzoek. Je kunt de vragen niet met JA of NEE beantwoorden. Ze beginnen vaak met: WAT?, WANNEER?, WAAR?, WELKE? en HOE?

Tip 2: Vermijd het woord WAAROM

Stel liever geen WAAROM-vraag, dat dwingt de ander vaak tot analyseren en roept soms verdediging op. als alternatief zou je kunnen vragen: Wat maakt dat………?

Bijvoorbeeld: Wat maakt dat dit een probleem voor je is? Het levert vaak weer informatie op waar je op door kunt vragen (aan kunt sluiten bij de wereld van de ander).

Tip 3: Ben duidelijk en maak afspraken

Wees duidelijk in je communicatie. en met duidelijk, bedoel ik zo concreet mogelijk. een hulpmiddel hierbij is het maken van SMART-afspraken (S=Specifiek, M=Meetbaar, A=Acceptabel en Actief, R=Realistisch en T=Tijdsgebonden). Dit doe je door middel van afspraken te herhalen en een ander dit te laten bevestigen.

Tip 4:   Vergeet vooral niet te melden wat jij wilt.

Bij een goed gesprek is er sprake van tweerichtingsverkeer. dus let vooral op je eigen assertiviteit. Vooral als je bescheiden bent. Door op en te zijn weet de ander wat jij wilt.

“Van proberen kun je leren!” 

Leren doe je vooral door te proberen. En door fouten te maken leer je meestal het meest. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Mijn rol als coach

De afgelopen 10 jaar heb ik veel medewerkers en ondernemers begeleid met diverse stress gerelateerde klachten en/of werk gerelateerde vraagstukken. Door middel van individuele (loopbaan) coachtrajecten en
mindfulness trainingen. Vanuit deze ervaring kijk ik graag mee naar jouw situatie en de stappen die jij kunt nemen om jouw situatie te verbeteren. Het is mijn ambitie om jouw weer in contact te brengen met wie je bent en wat je zelf echt belangrijk vindt zodat jij van daaruit bewuste keuzes kunt maken ten aanzien van je werk en privé leven. Hierover deel ik graag mijn kennis.

Share

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.