Grenzen stellen

By 20 september 2016Tips

Grenzen stellen? Goed voor jezelf zorgen? Dat is toch egoïstisch?

In mijn praktijk mag ik elke dag meekijken met hoe mijn cliënten worstelen met de prikkels vanuit hun omgeving. Denk hierbij aan werk, sociaal leven, kinderen en partner.
Veel mensen, en in het bijzonder hsp’s (Hoog Sensitief Persoon), gaan namelijk redelijk onbegrensd om met hun omgeving. Zij hebben de neiging om vanuit hun aanpassingsgerichtheid  en verantwoordelijkheidsbesef over hun eigen (energie) grenzen te gaan.  Ze voelen immers van nature aan wat de ander nodig heeft en willen graag helpen. Echter de energievoorraad van ieder mens is beperkt. Vroeg of laat zal dit leiden tot overprikkeling, spanning en vermoeidheid.

Bijgaand wat tips:

Tip 1: Sta met beide benen op de grond
Met beide benen op de grond, bedoel ik dat je in contact bent de fysieke wereld en je eigen lichaam. Dit is fysiek merkbaar. Je ervaart namelijk geen onnodige spanning in je spieren, nek en/of in je hoofd. Dit bereik je door aardse activiteiten met aandacht uit te voeren zoals: sporten, dansen, werken in de tuin, etc. Dit geeft je stabiliteit. Lees ook: Train je aandacht

Tip 2: Beperk je tot je eigen persoonlijke ruimte
Doordat je, vaak feilloos, aanvoelt wat een ander nodig heeft en graag wilt helpen (‘probleem’ wilt oplossen), ga je soms onbedoeld over andermans grenzen heen. Terwijl je daar de energie niet voor hebt. Jij bent niet verantwoordelijk voor het welzijn van iedereen die zich op deze aardbol begeeft. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven, emoties en fouten.

Tip 3: Maak onderscheid in verantwoordelijk van jezelf en de ander
Het is je eigen verantwoordelijkheid om je eigen grenzen te bewaken. Verwacht niet van anderen dat ze rekening houden met jouw grenzen, omdat je zelf geneigd bent dat wel te doen met jouw omgeving. Het is niet realistisch om van anderen te verwachten dat ze op telepathische wijze weten waar jouw grenzen liggen.

Het gaat om het vinden van een middenweg tussen ‘het volledig toegeven aan wat jouw omgeving wil’ en  ‘alleen maar doen wat je zelf wilt’.

Grenzen stellen en goed voor jezelf zorgen begint bij het (h)erkennen van jouw eigen persoonlijke ruimte t.o.v. van jouw omgeving. Als je wilt weten waar jouw grenzen precies liggen, dan is het belangrijk om erachter te komen wat je zelf écht wilt of belangrijk vindt.

Vind je ‘grenzen stellen’ nog steeds egoïstisch? Ik ben benieuwd naar jouw mening?

Op  zoek naar een gelukkiger en vitaler (werk)leven? Als mensgerichte begeleider leer en stimuleer ik mensen om het heft in eigen hand te nemen op het gebied van het verbeteren van hun mentale gezondheid. Hiervoor geef ik elke maand een tip.

 

Share

Author Sylvia van Meel

More posts by Sylvia van Meel

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

css.php